Teamuitje!

Bedrijf/ Organisatie
Basisschool Balgoy

Opdrachtgever
Tanja Noy

Datum/periode
24 mei -7 juni (voorbereidende activiteiten)
laatste schooldag (Teamuitje vind plaats)

Opdracht en mijn rol en verantwoordelijkheden daarbinnen:
Ik had de opdracht om een teamuitje te organiseren voor een lerarenteam. De voorafgaande jaren gingen ze altijd alleen wat eten dus ik moest met een nieuwe opzet komen. Ik zou vernieuwend moeten zijn en niet behouden. Ik was verantwoordelijk voor de gehele organisatie. Het bedenken van een vernieuwend teamuitje. Daarnaast moest ik mijn plannen gaan voorleggen aan het hele team. Het was aan mij de taak om mijn vernieuwende ideeën in de praktijk te brengen.

Verloop opdracht:
De voorbereiding is goed verlopen. Ik heb verschillende uiteenlopende activiteiten uitgezocht zodat er voor iedereen wat wils tussen zat. Zo konden ze bijvoorbeeld kiezen uit bowlen, een workshop cocktailshaken, steengrillen etc. Uiteindelijk is het een workshop karikatuur tekenen geworden en vervolgens een uitgebreide lunch in de Millingertheetuinen. De leraren zelf waren tevreden met de gang van zaken wat betreft de voorbereiding. Of ze het leuk gaan hebben met het teamuitje is nog even afwachten!

Ontwikkelde competenties:
De volgende competenties heb ik hierbij ontwikkeld:

1. innovativiteit (niveau 2/3)
2. creativiteit (niveau 2)
3. plannen en organiseren (niveau 2)
4. schriftelijke communicatie (niveau 2)
5. visie (niveau 1)


Competentie innovativiteit (niveau 2/3)

Situatie
Tijdens het eerste gesprek werd het me duidelijk dat er nog nooit iets speciaals was gedaan voor het teamuitje. Een hapje eten en dat was het.

Taak
Er werd van mij verwacht dat ik open zou staan voor vernieuwing. Ik moest gericht zijn op verbetering door vernieuwing, en kansen signaleren en benutten. In dit geval dus meer maken van het teamuitje dan het in de voorafgaande jaren was geweest. Naast het openstaan voor vernieuwing werd er verwacht dat ik ook de mogelijkheden zou zien tot vernieuwing. Ten slotte werd er van mij verwacht dat ik mijn vernieuwende ideeën in de praktijk zou gaan brengen.

Acties
Ik heb eerst bekeken hoe het teamuitje voorheen werd georganiseerd. Ik heb toen bekeken wat ik anders zou doen, en wat leuke vernieuwingen zouden zijn. Omdat er voorheen nooit een partner meeging naar het teamuitje, zag ik de mogelijkheid om deze keer wél een partner mee te nemen. Ik heb dat toen voorgesteld. Het standaard ‘uit eten gaan’ vond ik te gewoon, en ik besloot een aantal leuke activiteiten te verzinnen, zoals bijvoorbeeld cocktail shaken of karikatuur tekenen of bowlen. In plaats van het uit eten te behouden koos ik voor een vernieuwende weg.

Resultaat
Doordat ik eerst de teamuitjes van voorafgaande jaren heb bekeken heb ik duidelijk kunnen zien waar er mogelijkheden waren tot vernieuwing. Door vernieuwend te zijn, hebben de leraren het teamuitje de voorbereidende activiteiten als positief ervaren. De vernieuwende activiteiten sloegen aan. De meeste hadden het leuk gevonden als de partners ook mee konden gaan, echter konden we hier geen geschikte datum voor vinden. Uiteindelijk zullen de partners niet meegaan.


Terugkoppeling
In het vervolg zou ik weer openstaan voor vernieuwing. De mogelijkheden tot vernieuwing zou ik in het vervolg ook weer aangrijpen. Behoudend zijn is goed maar vernieuwing brengt verfrissing heb ik ervaren. Ik heb gemerkt dat het leuk is als jouw vernieuwende ideeën aanslaan bij anderen. Zo krijg je ook waardering.


Competentie creativiteit (Niveau 2)

Situatie
Tijdens de eerste bijeenkomst werd er aan mij gevraagd hoe ik het teamuitje voor me zag.

Taak
Er werd van mij verwacht dat ik vanuit verschillende invalshoeken naar zaken zou gaan kijken. Verder moest ik veel ideeën bij het brainstormen brengen en op de hoogte zijn van creatieve processen. Ook moest ik met vernieuwende voorstellen komen voor aanpak.

Acties
Tijdens het gesprek heb ik verschillende ideeën voorgelegd wat betreft activiteiten voor het teamuitje. Ook heb ik zaken geopperd wat betreft het budget. Ik heb voor het bepalen van de activiteiten gekeken naar wat men moet doen in teamverband en naar de persoonlijkheden van de leraren. Aan de hand daarvan heb ik mijn keuzes gemaakt. Daarnaast heb ik ze zelf ideeën laten opperen, en op basis daarvan ben ik tot nieuwe oplossingen en ideeën gekomen.

Resultaat
Door vanuit verschillende invalshoeken naar zaken te kijken, en veel ideeën te brengen kwam ik tot een leuke lijst met activiteiten. Uiteindelijk zaten er voor iedereen wel een of twee activiteiten bij die ze leuk vonden om te gaan doen.

Terugkoppeling
Door naar verschillende invalshoeken te kijken en veel ideeën te brengen, ontstaan er verschillende mogelijkheden waardoor er voor iedereen wat wils ontstaat. Ik heb gemerkt dat wanneer ik met veel ideeën, kom dit wordt gewaardeerd door de opdrachtgever. Verder merk ik dat ik op nog meer ideeën kom wanneer ik aan het brainstormen ben.



Competentie plannen en organiseren (niveau 2)

Situatie
Na het eerste gesprek werd mij duidelijk, dat voor het teamuitje daadwerkelijk plaats kon gaan vinden, er een hoop voorbereidingen nodig waren.

Taak
Er werd van mij verwacht dat ik tijd zou plannen voor de voorbereiding van het teamuitje. Daarnaast zou ik overzicht moeten houden over de zaken waarvoor ik verantwoordelijk was. Ten slotte zou ik een actieplan om moeten richten om het resultaat te behalen.

Actie
Ik heb eerst een lijst met activiteiten opgesteld die zouden moeten gebeuren voor het teamuitje daadwerkelijk plaats zou kunnen vinden. Vervolgens heb ik deze in chronologische volgorde gezet en gekeken hoeveel tijd ik overal voor nodig zou hebben. Daarna heb ik mijn agenda gepakt en ben ik gaan plannen op welke dagen/tijden ik de voorbereidende activiteiten zou gaan uitvoeren.

Resultaat
Ik heb alles duidelijk opgeschreven zodat er een duidelijk overzicht ontstond van de zaken waarvoor ik verantwoordelijk was. Uiteindelijk had ik voor alle activiteiten ongeveer de tijd nodig die ik ervoor had ingepland en kwam ik niet voor onverwachte situaties te staan.

Terugkoppeling
In een vergelijkbare situatie zou ik weer voortijdig een tijdsplanning maken. Een goede voorbereiding is het halve werk, is inderdaad waar. Door concrete plannen te maken en er duidelijke tijden bij te zetten gebeuren er op het juiste moment de juiste activiteiten. In het vervolg zou ik misschien wel sommige voorbereidende activiteiten in een andere volgorde zetten.


Competentie schriftelijke communicatie (niveau 2)

Situatie
Tijdens het gesprek werd besloten dat het mijn taak zou zijn om het hele team op de hoogte te brengen van het feit dat ik het teamuitje zou gaan organiseren en de daar bijhorende zaken. (activiteiten keuzelijst)

Taak
Er werd van mij verwacht dat ik foutloos een tekst zou kunnen produceren en een brief zou kunnen schrijven volgens de algemeen geldende briefconventies. In dit geval zou ik eerst een brief moeten schrijven aan alle teamleden dat dit jaar het teamuitje ging organiseren. En vervolgens zou ik een lijst met keuze mogelijkheden moeten maken.

Actie
Ik ben eerst alle gegevens van de teamleden gaan verzamelen (juiste namen, mailadressen) Vervolgens ben ik een opzet gaan maken met de uitleg waarom ik dit keer het teamuitje ging organiseren. Daarna heb ik een brief nog bijgevoegd met daarin verschillen de keuzemogelijkheden wat betreft activiteiten. Ik heb op het einde gecheckt of ik alles foutloos heb geschreven zodat de brief netjes en verzorgd verstuurd kon worden.

Resultaat
Doordat ik alles overzichtelijk heb gemaakt en goed heb gecheckt is de brief positief ontvangen. Het was voor het team gelijk duidelijk wat de bedoeling was van het teamuitje. Hierdoor kreeg ik vlot reacties terug.

Terugkoppeling:
In het vervolg zou ik weer een duidelijke brief opstellen zodat er geen onduidelijk kan ontstaan. In het vervolg zou ik misschien wel iets meer vertellen over de opleiding die ik volg omdat ik hier nog wat vragen over kreeg.


Competentie visie (Niveau 1)

Situatie
Tijdens het eerste gesprek met Tanja Noy, werd me duidelijk het team (de leraren )op het moment erg druk waren. Het zou waarschijnlijk nog wel even zou duren voor het teamuitje plaats kon vinden.

Taak
Er werd van mij verwacht dat ik de tijd zou nemen om vooruit te denken en de grote lijnen aan zou geven. De huidige bezigheden zou ik moeten plaatsen binnen het hoger gelegen doel. In dit geval zou ik de voorbereidende activiteiten zo moeten plannen, dat ze geregeld zouden zijn op de dag dat het teamuitje zou gaan plaatsvinden. In lijn met deze visie zou ik praktische plannen moeten gaan maken.

Acties
Ik heb de schoolkalender erbij gepakt en gekeken naar potentiële data. Vervolgens heb ik een schema gemaakt met daarop de data en de namen van de mensen die mee zouden gaan op teamuitje. Deze heb ik laten ophangen in de lerarenkamer zodat iedereen kon aankruisen welke dagen hij/zij beschikbaar was. Vervolgens ben ik op het internet gaan kijken naar leuke activiteiten. Ik heb hierbij rekening gehouden dat de activiteiten moesten kunnen plaatsvinden op de data die ik had uitgekozen. Ook hiervan heb ik een lijst opgesteld. Ik heb deze lijst met uitleg rond gemaild en hard copy aan iedereen gegeven.
Voor zowel het invullen als de data als de keuze van de activiteit had ik een deadline gesteld. Toen de activiteit en de dag vaststonden kon ik bedrijven gaan bellen en reserveringen gaan maken.

Resultaat
Doordat ik vooruit heb gedacht en de huidige bezigheden, de voorbereidende activiteiten, heb weten te plaatsten binnen het hoger gelegen doel, het teamuitje is alles goed verlopen. Doordat ik goed na heb gedacht over de voorbereiding kon ik het teamuitje gestructureerd organiseren.

Terugkoppeling
In het vervolg zou ik zeker weer de tijd nemen om vooruit te denken. Op deze manier kan ik met allerlei zaken rekening houden die ik over het hoofd had gezien als ik niet vooruit had gedacht. Ook praktische plannen zou ik in een vergelijkbare situatie weer maken omdat ik zo efficiënt kan werken.