NHTV; Projectleider blok C.

Bedrijf/ Organisatie
NHTV

Opdrachtgever
Ellis Bosman

Datum/periode
22 februari 2010 – 9 april 2010

Opdracht en mijn rol en verantwoordelijkheden daarbinnen:
Het eerste jaar van de opleiding Vrijetijdsmanagement bestaat ui 4 blokken waarin de specialisaties naar voren komen. In blok C stond de specialisatie sportmanagement centraal met haar bijhorende imaginering. In dit blok was het de bedoeling om met een projectgroep een aanbodsanalyse te maken van de korfbalbond en vervolgens een concept te ontwikkelen, waardoor korfbal onder de naam populaire sporten zou komen te staan. Ten slotte zouden we met de groep een presentatie moeten geven over ons concept, aan de hand van beleving.
Als projectleider had ik de taak om deadlines aan te geven en om de groep samen te houden. Ik zou feedback moeten geven, zowel positief als negatief en mijn groepsleden moeten beoordelen op hun prestaties met het groepsbelang voor ogen.

Verloop opdracht
De opdracht is goed verlopen. Direct vanaf het begin nam ik de leidinggevende taak op me, en stelde deadlines en gaf de rode draad aan binnen het blok. Ik heb steeds gevraagd aan mijn groep of ze het eens waren met de werkwijze. Wanneer er wat strubbelingen waren, nam ik echter wel de eindbeslissing.

Situatie
Ik had elk projectlid een taak toegedeeld. Iedereen was druk, zowel op school als buitenschool, en een projectlid kwam niet uit haar taak.

Taak
Er werd van mij verwacht dat ik zou aangeven welke resultaten er geleverd moest worden en ik moest concrete instructies geven aan mijn projectleden. Er werd verwacht dat ik me voortdurend verantwoordelijk zou voelen voor het groepsproces.

Acties
Allereerst heb ik de taak nog een keer uitgelegd. Toen het nog niet duidelijk was heb ik een ander projectlid gevraagd of zij het nog een keer wilde uitleggen. Toen de taak nog steeds niet duidelijk was bij het projectlid, voelde ik me verantwoordelijk om haar te helpen door een extra taak op me te nemen. Ik heb voor haar een begin gemaakt en gezegd hoe zij het nu verder kon uitwerken. Uiteindelijk heb ik rustig uitgelegd dat ze vaker eerst zelf iets moet proberen, in plaats van het gelijk te vragen. Ten slotte heb ik positieve feedback gegeven op haar taak.

Resultaat
Doordat ik een extra taak op met heb genomen was de taak op tijd af voor de deadline. En uiteindelijk snapte het projectlid ook hoe de taak in elkaar stak.

Terugkoppeling
Ik kan tevreden zijn over mijn rol als projectleider. Ik kreeg bij de tussentijdse peerevaluatie en de uiteindelijke peerevaluatie een goede beoordeling. Dat zie ik als een goed teken. In het begin wist ik niet zo goed hoe ik de leiding op me zou gaan nemen. Maar de manier waarop ik het deed, werd positief ontvangen door mijn projectleden.