Go Short Filmfestival

Bedrijf/opdrachtgever
Go Short, Lux filmfestival, Irena Nannes

Opdracht en mijn rol en verantwoordelijkheden daarbinnen
Ik had de taak om 2 dagen tijdens het filmfestival werkzaam te zijn als runner. Dit hield in dat ik moest fungeren als een soort vliegende keep die de crew van het festival zoveel mogelijk probeert te helpen.

Verloop opdracht
Tijdens de 2 dagen dat ik mee heb geholpen heb ik verschillende taken moeten doen. Boodschappen overbrengen, helpen bij een openlucht bioscoop, opbouwen van de zaal en helpen bij de aankleding voor de award uitreiking avond. Er waren momenten dat ik flink bezig was, maar er waren ook momenten dat ik het wat rustiger had.

Ontwikkelde competenties
De volgende competenties heb ik hierbij ontwikkeld:
1. initiatief (Niveau 3)
2. inzet (Niveau 3)
3. oordeelsvorming (Niveau 1)

Competentie initiatief (niveau 3)

Situatie
Ik moest bij de openlucht bioscoop op plein 44, Solar Cinema, bezoekers welkom heten en vertellen wat de bioscoop inhield. Ik merkte echter in de loop van de avond dat er niet zo heel veel bezoekers op afkwamen. Ik wilde initiatief tonen.

Taak
Ik wilde initiatief tonen en daarmee werd er van mij verwacht dat ik uit eigen beweging taken op me zou nemen om de voortgang te versnellen. (Meer mensen naar de bioscoop toe trekken) Ik moest mijn ideeën uitwerken in concrete acties en een actieve houding aannemen.

Acties
Ik ben eerst om me heen gaan kijken wat de eventuele oorzaak zou kunnen zijn van het minimale aantal bezoekers bij de openluchtbioscoop. Vervolgens zag ik een grote stapels flyers liggen op een van de bankjes die bezoekers konden pakken wanneer ze meer wilde weten of de Solar Cinema/Go Short Filmfestival. Ik besloot naar de opdrachtgever te gaan met de mededeling dat ik de stad in ging om flyers uit te delen en passerende mensen te wijzen op de openluchtbioscoop.

Resultaat
Omdat ik uit eigen beweging flyers ben gaan uitdelen om zo meer bezoekers naar de bioscoop te trekken zaten er uiteindelijk iets mee mensen bij de Solar Cinema. De opdrachtgever vond het fijn dat ik met dit initiatief kwam en actie ondernam. Het was niet stampvol, maar er zaten meer mensen dan aan het begin van de avond.

Terugkoppeling
Wanneer ik in een vergelijkbare situatie weer zie dat er actie ondernomen kan worden om de voortgang te versneller doe ik dit zeker weer. Ik heb gemerkt dat de opdrachtgever het fijn vind wanneer ik me actief opstel en mezelf inzet voor de opdracht. Mijn initiatief werd gewaardeerd. Ook ikzelf vond het fijn om een actieve houding aan te nemen. Zo blijf ik bezig. In het vervolg zou ik misschien wel al eerder al het initiatief nemen.


Competentie inzet (niveau 3)

Situatie
De films in de buitenbioscoop zouden 19.30 van start gaan. Ze hadden gevraagd of ik 18.00 aanwezig wilde zijn. Toen ik aankwam was er voor mij nog niet veel te doen. Ik zag wel dat er twee mensen bezig waren met de opbouw van de bioscoop.

Taak
Er werd van mij verwacht dat ik een extra bijdrage zou leven. Verder moest ik acties ondernemen en taken uit eigen beweging ondernemen.

Acties
Ik zag dat de mensen die bezig waren met de opbouw van de bioscoop wel wat hulp konden gebruiken. Ik zag bankjes staan die nog uitgeklapt moeten worden en ben die toen gaan opzetten. Daarna ben ik gaan helpen om het scherm op te bouwen en het bijhorende statief op te bouwen.

Resultaat
Doordat ik me inzette tijdens de opbouw stond de bioscoop er sneller dan gepland. De eigenaren van de Solar Cinema waren blij met mijn hulp. Ondanks het feit dat ik niks hoefde te doen vonden ze het fijn dat ik me had ingezet.

Terugkoppeling
In een vergelijkbare situatie zou ik wanneer ik zo vroeg aanwezig moet zijn direct vragen of er al taken zijn die ik uit kan voeren. Zo kan ik mijn tijd optimaal gebruiken. Ik zou weer inzet tonen omdat dit wordt gewaardeerd.


Competentie oordeelsvorming (niveau 1)

Situatie
Tijdens de opbouw van de Award -uitreiking avond was ik bezig met twee ballonnennetten aan elkaar te rijgen. Ik moest dit met visdraad doen maar merkte dat dit totaal niet werkte.

Taak
Er werd van mij verwacht dat ik op basis van criteria een oordeel over de situatie zou kunnen vormen. Ook moest ik hiervan zowel de negatieve als de positieve kanten van kunnen benoemen.

Acties
Ik ben eerst gaan bekijken waarom het visdraad niet geschikt was om twee ballonnennetten mee aan elkaar te rijgen. Vervolgens ben ik visdraad gaan vergelijken met gewoon touw. Ik heb van beide materialen de positieve en negatieve kanten bekeken en ben toen tot de conclusie gekomen dat er aan het gebruik van visdraad meer nadelen zaten dan aan het gebruik van touw. Ik ben naar de opdrachtgever gestapt met de mededeling dat ik het visdraad zou inruilen voor gewoon touw. Ik heb hierbij vernoemd waarom ik dit had besloten.

Resultaat
Nadat de opdrachtgever had aangehoord waarom ik dit oordeel had uitgebracht stemde ze in met het idee om inderdaad touw te gaan gebruiken. Ik kon de netten nu makkelijk aan elkaar rijgen zonder dat het al te veel tijd in beslag nam. Tijdens de uitreiking bleek inderdaad dat het makkelijk was om aan het touw te trekken en dat de ballonnen goed uit het net vielen.

Terugkoppeling
Wanneer ik weer in zo’n situatie terecht kom zou ik weer eerst de positieve –en negatieve kanten tegen elkaar afwegen voordat ik een oordeel ga vormen. Wanneer ik de zaken goed tegen elkaar afweeg, denk ik dat ik in de meeste gevallen een realistisch oordeel kan vormen. Wanneer ik hier ook goede argumenten voor heb kan ik dit ook aan andere verwoorden