Dutch Fashion Event

Bedrijf/opdrachtgever:
Dutchfashion events, Rody

Opdracht en mijn rol en verantwoordelijkheden daarbinnen:
Ik had de taak om tijdens een modeshow mee te helpen achter de schermen als runner/kleedster. Helpen met kleding doorpassen voor de show. Ontwerpers helpen met kleding sorteren/goedhangen. Modellen helpen met aan –en uitkleden. En de modellen in de goede loopvolgorde te zetten. Verder moest ik de lunch halen en verzorgen, voor de crew.

Verloop opdracht:
Omdat de modeshow 3 keer werd gelopen was ik continu bezig achter de schermen. Tussendoor heb ik nog een lunch gehaald voor de modellen om vervolgens weer druk in de weer te zijn achter de schermen. Omdat er erg verschillende en aparte kleding werd geshowd moest er steeds razendsnel omgekleed worden.

Ontwikkelde competenties:
De volgende competenties heb ik hierbij ontwikkeld:

1. kwaliteitsgerichtheid (Niveau 2)
2. stressbestendigheid (Niveau 3)
3. initiatief (Niveau 3)
4. netwerken (Niveau 1)
5. omgevingsbewustzijn (Niveau 1)

Competentie: Kwaliteitsgerichtheid (Niveau 2)

Situatie:
Voordat de show begon moest ik de modellen helpen met het doorpassen van een aantal kledingstukken. De ontwerper van de bruidsjurken was niet aanwezig dus wij hielpen de modellen met het doorpassen van de jurken. We waren bezig met het passen van de bruidsjurken toen bleek dat alle jurken veel te groot waren bij de modellen.

Taken:
Er werd van mij verwacht dat ik hoge eisen aan de kwaliteit van het product zou stellen. Dat ik het product zou checken voordat het de deur uitging. (In dit geval de jurken checken voordat ze geshowd zouden worden.) Ook zou ik met voorstellen moeten komen over de verbetering van het product.

Acties:
Ik ben eerst gaan kijken welke jurk qua kleur/maat het beste bij welk modellen paste. Toen bij alle modellen de jurken afzakten heb ik veiligheidspeldjes gepakt en heb ik gekeken of ik de jurken zo kon vastspelden dat de kwaliteit van de jurk niet achteruit zou gaan. Een aantal bruidsjurken heb ik toen zo kunnen afspelden dat ze niet meer afzakten en dat het niet te zien was dat ze afgespeld waren. Ik heb daarna alle jurken gecheckt om te kijken welke nog getoond konden worden op de catwalk. Ten slotte heb ik alleen de jurken waarvan de kwaliteit goed was, laten showen door modellen. Jurken die niet mooi waren afgespeld, zijn uiteindelijk niet geshowd.

Resultaat:
Doordat ik heb gekeken of het afspelden van de jurken niets aan de kwaliteit van de jurken af deed, zijn alleen de jurken met goede kwaliteit geshowd. Jurken die niet mooi waren afgespeld, zijn uiteindelijk niet geshowd. De organisator was er tevreden over dat er nog enkele jurken geshowd konden worden.

Terugkoppeling:
In een vergelijkbare situatie zou ik weer kijken hoe ik zo’n probleem kon oplossen zonder dat de kwaliteit van het product verloren gaat. Wel zou ik in het vervolg direct de ontwerper laten weten dat het niet verstandig is om weg te gaan wanneer modellen jouw collectie moeten showen.



Competentie: Initiatief (Niveau 3)

Situatie:
Ik was bezig met de kleding van Noa Noa netjes op de hangers te hangen nadat de modellen de eerste ronde van deze kleding hadden gelopen. Ondertussen zag ik dat bij de badmode alle kleren op de grond lagen en meerder modellen een beroep deden op de ontwerpster. Ik zag dat zij hierdoor erg gestrest was omdat ze niet alles tegelijk kon.

Taak:
Ik wilde initiatief tonen en daarmee werd van mij verwacht dat ik uit eigen beweging verantwoordelijkheden op me zou nemen. Gewenst was actie te ondernemen en mezelf actief op te stellen.

Acties:
Omdat de kleding van Noa Noa net geshowd was besloot ik even te stoppen met het netjes ophangen van deze kledingstukken. Ik ben naar het rek met badkleding gelopen om de ontwerpster te hulp te schieten. Ik heb daar de kleding uit eigen beweging netjes op de hangers gehangen, en de modellen die een set moesten showen snel de juiste set gegeven.

Resultaat:
Doordat ik stopte met mijn taak, die op dat moment minder belangrijk was dan helpen
bij de badmode, raakte de ontwerpster minder gestrest en waren de modellen op tijd omgekleed voor de volgende ronde. De ontwerpster stelde mijn hulp erg op prijs.

Terugkoppeling:
In een vergelijkbare situatie zou ik het wéér zo aanpakken. Door actief om me heen te kijken en op te letten heb ik kunnen signaleren waar ze wat extra hulp konden gebruiken. Ik heb zo het initiatief kunnen nemen. Ik heb op deze manier de stress van de ontwerpster weten te verminderen en ik heb gemerkt dat dit werd gewaardeerd.



Competentie: Stressbestendigheid (Niveau 3)

Situatie:
De eerste ronde van de modeshow zou om 13.00 uur starten. Van te voren moesten de modellen nog flink wat kleding doorpassen. Tijdens het doorpassen had ik van de organisatie de taak toegewezen gekregen de kledingsetjes te nummeren en op goede volgorde te hangen. Het was 12.30 uur en er was nog heel veel kleding niet doorgepast en dus niet genummerd.

Taak:
Er werd van mij verwacht dat ik onder deze tijdsdruk zou blijven presteren. Ondanks de drukke, onrustige omgeving, werd er verwacht dat ik effectief zou blijven functioneren. Ik moest proberen de stress positief in te zetten.

Acties:
Ik ben rustig en kalm gebleven onder deze tijdsdruk. Ik ben eerst gaan bedenken wat het verstandigste zou zijn om te doen. Om tijd te winnen heb ik toen alle nummers uitgeschreven zodat ik alleen nog het nummer op de goede kledingset hoefde te plakken. Wanneer een model klaar was met passen moest ik alleen het nummer nog bij de juiste kledingset te hangen. Vervolgens ben ik de kleding die het eerst geshowd zou gaan worden, gaan nummeren. Ook heb ik alle modellen gevraagd of zij heel goed wilden onthouden welke setjes ze zouden showen. Mocht het nummeren niet op tijd af zijn, dan had ik zó nog een backup.

Resultaat:
Doordat ik de nummers van te voren al had uitgeschreven, kon ik efficiënt blijven doorwerken. Ik kon zo in een snel tempo alle kleding in de juiste volgorde hangen. Uiteindelijk heb ik veel tijd gewonnen en waren alle kledingsetjes op tijd genummerd.

Terugkoppeling:
Wanneer ik weer in zo’n situatie terecht kom, dan probeer ik weer rustig te blijven en een manier te bedenken om efficiënt door te werken. Wel zou ik in het vervolg aanraden eerder te beginnen met het doorpassen van kleding om stresssituaties te voorkomen.



Competentie: Netwerken (Niveau 1)

Situatie:
Tijdens mijn werk achter de schermen waren er verschillende mensen aanwezig. Waaronder fotografen, kledingverkoopsters en modellen. Ook was er een presentator aanwezig waar ik op dat moment mee in gesprek raakte.

Taak:
Er werd van mij verwacht dat ik het belang van netwerken zou erkennen. Ook moest ik weten aan welke voorwaarden een professioneel netwerkgesprek moet voeren. Ik moest netwerken opbouwen die van pas zouden komen bij het realiseren van mijn doelstellingen.

Actie:
Ik was bezig met kleding goed te hangen toen de presenator vrolijk langs liep. Ik sprak hem aan met de vraag of RTL 4 al langs was geweest om te komen filmen. Vervolgens raakte ik met hem aan de praat. Ik stelde me vrolijk op en stelde hem veel vragen. Of hij dit werk vaker deed, en wat hem hier bracht bij de modeshow. Zo doende stelde hij mij ook vragen en ontstond er een positief en vrolijk gesprek. Ik heb hem enthousiast verteld over mijn opleiding en wat het Leisure for life inhield. Uiteindelijk vertelde hij dat hij de directeur is van het Fashion Museum in Amsterdam. Als antwoord daarop zei ik dat als hij ooit een keer ergens hulp nodig bij had, het maar moest laten weten. Waarop hij zijn visite kaartje gaf.

Resultaat:
Als gevolg van ons positieve gesprek, kreeg ik zijn visite kaartje. Ik heb later contact met hem gezocht en hij vroeg of ik samen met een studiegenoot wil helpen met de Dutch Fashion Museum Week. Wat wij hier precies mogen gaan doen is nog niet duidelijk, daar zou hij binnenkort nog contact over opnemen!

Terugkoppeling:
In een vergelijkbare situatie zou ik weer op deze manier contact leggen met mensen uit het werkveld. Door veel en enthousiast te vertellen over mijn opleiding en het nut van Leisure for life maak ik mensen nieuwsgierig. Door direct de vraag te stellen of ze mijn hulp ergens bij kunnen gebruiken weet ik gelijk waar ik aan toe ben. Ik vind het leuk om te merken dat mensen openstaan voor mijn Leisure for life programma en mij op deze manier kansen bieden.


Competentie: Omgevingsbewustzijn (Niveau 1)


Situatie:
Ik was op internet aan het kijken of ik evenementen zag waar ik me voor in zou kunnen zetten en waar mijn interesse naar uitgingen.

Taken:
Er werd van mij verwacht dat ik geïnformeerd en geïnteresseerd zou zijn over de activiteiten in de vrijetijdsbranche. Er wordt van mij verwacht dat ik daarom kranten lees en op nieuwssites kijk.

Acties:
Zowel op het internet als ik kranten heb ik gekeken of er evenementen worden georganiseerd waar ik interesse in heb. Omdat ik in de mode en feesten geïnteresseerd ben, kijk ik vooraal daarnaar. Ook google ik deze evenementen. Wanneer ik iets heb gevonden waarvan ik denk dat ik er ervaring op kan doen, schrijf ik de organisatoren aan. De opdracht gebruik ik dan vervolgens voor Leisure For life. Ook in dit geval heb ik dat gedaan.

Resultaat:
Doordat ik goed op het internet en ik kranten kijk, krijg ik mee wat er om mij heen te doen is op het gebied van vrijetijd. Op deze manier kom ik in contact met organisatoren en kan ik veel ervaring op doen.

Terugkoppeling:
In de toekomst blijf ik kranten en internetsites bekijken om zo op de hoogte te blijven van de actuele gebeurtenissen op het gebied van vrijetijd. Daarnaast kom ik op deze manier in contact met de organisatoren van de projecten waarvoor ik interesse heb. Zo ben ik bezig met iets wat ik leuk vind.