Fashion Event Roosendaal

Bedrijf/ Organisatie
Fashion Events

Opdrachtgever
Tom de Koning

Datum/periode
1 april 2010

Opdracht en mijn rol en verantwoordelijkheden daarbinnen:
Ik had deze dag de taak om in de ochtend wat te flyeren om nog een aantal gasten aan te sporen naar de show te gaan. Daarnaast zou ik aanwezig zijn tijdens de opbouw van het evenement. Zo zou ik alles meekrijgen van de voorbereiding. Ook moest ik helpen met het inschenken en uitdelen van champagne aan de gasten bij binnenkomst. Verder zou ik werkzaam zijn achter de schermen en daar uitleg krijgen over de gang van zaken.

Verloop opdracht:
De opdracht is goed verlopen. Ik heb deze dag veel en uitgebreid uitleg gekregen over de gang van zaken bij een modeshow. Het was ook leuk om te zien hoe een kale ruimte omgetoverd werd tot een mooi luxe zaal. De werkzaamheden waren vrij verschillend en zo leerde ik op alle fronten wat.

Ontwikkelde competenties:
De volgende competenties heb ik hierbij ontwikkeld:

1. schriftelijke communicatie (Niveau 2)
2. kwaliteitsgerichtheid (Niveau 2)
3. overtuigingskracht(Niveau 1)
4. marktgerichtheid (Niveau 1)


Competentie: Schriftelijke communicatie (Niveau 2)

Situatie:
Via het internet had ik zien staan dat er op donderdag 1 april in Roosendaal een vrij ‘luxe’ modeshow evenement gehouden zou worden. Mijn interesse waren gewekt en ik wilde met de organisator in contact komen.

Taak:
Er werd van mij verwacht dat ik een brief kon schrijven volgens de algemeen geldende briefconventies. In dit geval aan de organisator van de modeshow. Verder werd er verwacht dat ik deze foutloos zou opstellen en gebruik zou maken van een goede structuur.

Actie:
Ik heb allereerst in Word een opzet gemaakt van de brief. Ik heb gekeken of de structuur van de brief correct was. En goed gecheckt of de naam van de organisator correct stond geschreven. Vervolgens heb ik beschreven waarom het me zinvol en leuk leek om mee te helpen bij het evenement en waarom het belangrijk was voor mijn opleiding. Ten slotte heb ik in de conclusie gevraagd om een reactie en de brief netjes afgesloten.

Resultaat:
Het gevolg was dat de organisator mij redelijk snel terugmailde met het antwoord dat ik die dag inderdaad mocht komen om te helpen. Tevens noemde hij direct een aantal taken die ik op mij zou kunnen nemen.

Terugkoppeling:
In het vervolg zou ik weer een goede en duidelijke brief opstellen, omdat de opdrachtgever zo ook direct een duidelijk beeld krijgt. Ik heb gemerkt dat mensen het prettig vinden wanneer ik mijn motivatie vermeld in de brief. Dit schept voor hun duidelijkheid en het laat zien dat ik interesse heb. Ik heb geleerd dat wanneer je mensen beleefd en op een positieve manier benaderd ze sneller je vraag beantwoorden.


Competentie: Kwaliteitsgerichtheid (Niveau 2)

Situatie:
Ik moest champagne inschenken als welkomstdrankje voor de gasten. De champagne glazen stonden al opgesteld. Terwijl ik bezig was zag ik dat heel veel glazen vies waren.

Taak:
Er werd van mij verwacht dat ik zaken zou checken voor ze de deur uit zouden gaan. In dit geval de champagneglazen. Ook moest ik een hoge kwaliteit stellen aan producten.

Actie:
Ik ben eerst bij het barpersoneel gaan vragen of ze überhaupt wel wisten dat er een groot aantal vieze glazen tussen de schone champagneglazen stond. Toen dit niet het geval bleek te zijn heb ik gevraagd of deze glazen omgeruild konden worden. Toen dit niet bleek te kunnen, omdat de glazen van een catering bedrijf kwamen, vroeg ik of iemand anders mijn taak kon overnemen; Champagne inschenken. Ikzelf heb vervolgens de vieze glazen eruit gehaald en schoongemaakt.

Resultaat:
Door het checken van de glazen, waren er uiteindelijk alleen maar schone glazen. Het gevolg was dat de gasten champagne kregen in schone glazen.

Terugkoppeling:
In het vervolg zou ik weer zaken eerst checken voor ze de deur uitgaan, met de kwaliteit van het evenement voor ogen. Ikzelf zou het ook niet prettig vinden wanneer ik uit een vies glas moet drinken. Wel zou ik in het vervolg de glazen eerst checken voor ik er champagne inschenk, zodat er niet onnodig champagne verloren gaat.


Competentie: Overtuigingskracht (Niveau 1)

Situatie:
Op de dag van de modeshow had de organisator gevraagd of ik nog in de stad Roosendaal wilde flyeren, in de hoop dat er nog meer gasten zouden komen op de bewuste avond. Ik was al ruim een uur bezig en vrijwel geen enkele voorbijganger had interesse of vond de modeshow te duur, om spontaan heen te gaan.

Taak:
Er werd van mij verwacht dat ik een duidelijk en helder standpunt zou formuleren. Ook moest ik goed naar de tegenargumenten luisteren. Daarnaast moest ik staat zijn te overtuigen op basis van persoonlijke argumentatie.

Actie:
Ik besloot naar de eerste de beste groep voorbijgangers te gaan waarvan ik dacht dat deze geïnteresseerd zouden zijn in kleding/mode. Ik vroeg wat ze die avond te doen hadden en liet ze de flyer zien. Nadat ze deze gelezen hadden gaf ik ze niet de kans om weg te lopen maar ik besloot direct te gaan opsommen waarom het zo leuk was als ze zouden komen. Een aantal punten wekte nieuwsgierigheid maar de vrouwen vonden het nog te duur en begonnen mijn argumenten tegen te gaan. Ik heb eerst rustig naar hun argumenten geluisterd om vervolgens deze argumenten te weerleggen met mijn argumenten. Vervolgens heb ik gezegd dat ik het zelf absoluut de moeite waard zou vinden en uitgelegd waarom.

Resultaat:
Uiteindelijk heb ik 2 van de 4 vrouwen weten over te halen om die avond naar de modeshow te komen kijken. Ik heb ze de bewuste avond ook inderdaad voorbij zien komen toen ik de champagne aan het uitdelen was.

Terugkoppeling:
In het vervolg zou ik eerder mensen gaan overtuigen als ik zie dat een ‘eerste actie’ niet werkt. Ik heb gemerkt dat wanneer je goed luistert naar de argumenten van andere, je daar met eigen argumenten goed op in kan spelen. Verder heb ik gemerkt dat mensen er waarde aan hechten als jij verteld waarom jij het wel/niet leuk zou vinden. En begrip toont voor hun argumenten.


Competentie: Marktgerichtheid (Niveau 1)

Situatie:
Ik was naar de doorloop van de modellen aan het kijken toen er een vrouw naast me kwam zitten met de vraag wat mij bij deze modeshow bracht. Vervolgens begon zij te vertellen over haar werkzaamheden.

Taak:
Er werd van mij verwacht dat ik met vakgenoten zou spreken over de ontwikkelingen binnen het eigen vakgebied. Dat we informatie zouden uitwisselen over de branche waar we werkzaam zijn.

Actie:
Ik heb enthousiast en veel verteld over de opleiding die ik nu volg en waar mijn interesse naar uitgaan. Vervolgens vroeg ze naar de vakken die ik had en de cursussen die gegeven worden. Toen ik daar meer over vertelde, speelde ze daarop in met haar werk. Hoe je bij grootschalige projecten omgaat met risico’s. Ik vertelde haar wat wij hadden geleerd wat betreft risico’s, en daarop aansluitend vertelde zij hoe je daar op grote schaal rekening mee moest houden en hoe zij dat deed in haar werk. Ik stelde veel vragen omdat ik hier later ook rekening mee zou moeten gaan houden. Telkens wanneer er tijdens de voorbereiding iets plaatsvond kon ik haar vragen wat er precies gebeurde, en hoe ik dat kon toepassen binnen mijn opleiding.

Resultaat:
Het gevolg was dat de vrouw de rest van de dag vertelde waar ze mee bezig waren. En hoe ik dat kon toepassen binnen mijn opleiding. Ook kreeg ik deze dag te weten waar ik later in het werkveld rekening mee zou moeten houden. Doordat ik geïnteresseerd over kwam ben ik veel te weten gekomen, en heb ik de dag echt als een goede en nuttige dag ervaren.

Terugkoppeling:
Ik heb geleerd dat het erg fijn is om met mensen te praten die al in het vakgebied werkzaam zijn. Wanneer zij jou informatie verschaffen ga je heel anders tegen bepaalde zaken aankijken. Zo dacht ik nog redelijk klein, maar vertelde de vrouw allerlei dingen waar je op grote schaal ook rekening mee moet houden. Erg leuk en nuttig om te horen. Verder heb ik gemerkt dat de mensen uit het vakgebied ook enthousiast worden, wanneer ik positief over mijn opleiding praat en nieuwsgierig ben naar informatie. Door informatie met elkaar uit te wissen kan je veel leren.